U mnoha uživatelů neustále narážím na stejný problém - naprostý chaos v
poště. Ve složce s příchozí poštou mají někteří lidé typicky tisíce až
desetitisíce zpráv a až několik stovek nepřečtených mailů. Osobně jsem nikdy
nepochopil, jak se v tom může někdo vyznat.
Pokud pomineme, že se ve schránce, která čítá desítky tisíc zpráv, obecně
špatně orientuje, je velmi obtížné v takové schránce vůbec najít novou poštu.
Představte si situaci, kdy vám z adresy zakaznik@bohata-firma.cz přijde
poptávka na váš produkt, ale vy o tom nevíte, protože pan Zákazník má v
počítači špatně nastavené datum a pošle vám v červnu poštu s dubnovým
datem. Ve schránce s desítkami tisíc zpráv takovou poštu nikdy
nenajdete, protože vás nenapadne hledat novou poštu mezi zprávami dva
měsíce starými. Pokud vám pan Zákazník z Bohaté firmy nezavolá: "Dostali jste
můj mail?", přišli jste díky chaosu ve své poště o zakázku!
V chaosu vám nenajde poštu ani čmuchací pes!
Velmi často se mi stává, že lidé s podobně chaotickou poštovní schránkou
volají, že poštovní systém špatně funguje a že se jim ztracejí zprávy. Při
osobní inspekci pak obvykle zjistím, že jediným kliknutím do záhlaví seznamu se
zprávami se jim podařilo setřídit zprávy například podle velikosti a dnešní
zprávy se tím pádem ocitly někde v půlce seznamu, kde je nenajde ani počítačový
čmuchací pes. Půlhodina, kterou mohli dva lidé a jedno cvičené čmuchací zvíře
věnovat užitečnější práci, je nenávratně ztracená kvůli jedinému kliknutí a
kvůli chaosu v poštovní schránce.
Začněte svůj pracovní den úklidem
- Každé ráno zlikvidujte veškerou nevyžádanou poštu (přesuňte ji do složky se spamem).
- Projděte zprávy ve složce se spamem a poštu, která se sem dostala omylem,
přesuňte do příchozí pošty. Tím automaticky naučíte rozeznávat antispamový systém nevyžádanou poštu.
- Zbytek zpráv ve složce se spamem smažte (je zbytečné spam skladovat).
- Včerejší zprávy, které už nepotřebujete, přesuňte do svého archivu.
- Máte-li větší množství pošty, přesuňte přečtené ale nevyřízené zprávy do
složky "Nutné vyřídit" (složku si můžete pojmenovat jakkoliv). V této
složce udržujte stejný pořádek jako ve složce s příchozí poštou - zprávy,
které už nepotřebujete, přesuňte do svého archivu.
Používejte automatické filtry
Mnoha lidem chodí poštou různé příspěvky do konferencí, reklamní materiály,
bankovní výpisy, informace o virech a další důležité, ne však zcela urgentní
informace. Zařidte se tak, abyste se touto poštu zabývali, až když vy sami
chcete, nikoli v momentě, kdy vám taková pošta přijde do schránky.
- Pro snazší třídění pošty si nechte vyrobit aliasy ke své poštovní schránce.
Ke své běžné adrese majitel@moje-firma.cz si nechte vyrobit
aliasy jako například majitel-reklama@moje-firma.cz nebo
majitel-viry@moje-firma.cz či majitel-banka@moje-firma.cz.
Do různých internetových formulářů pak zadávejte takového adresy. Svou
vlastní osobní adresu používejte skutečně jen pro komunikaci s živými
lidmi.
- Pro třídění pošty používejte automatické filtry. Ty nastavujte přes webmmail v egroupware,
takže se pošta bude třídit přímo na serveru.
Výhody dobře spravované složky
- V uklizené složce s příchozí poštou se vám nikdy neztratí žádná zpráva.
- Vždy máte okamžitý přehled o nových, dosud nepřečtených zprávách.
- Připojení k vašim složkám na serveru je mnohem rychlejší, což oceníte, připojujete-li se například
mobilním telefonem.
- Ranní úklid vás stojí pouze několik minut denně a ušetří váš čas, když potřebujete rychle najít
starší poštu.
- Odcházíte-li večer z práce s prázdnou složkou příchozí pošty, víte, že jste vyřídili vše, co
bylo potřeba. Bude vás hřát pocit z dobře odvedené práce.