19.3.2014

foto Petr Bravenec

Petr Bravenec
Twitter: @BravenecPetr
+420 777 566 384
petr.bravenec@hobrasoft.cz

Deko the CRM je distribuované CRM - ale co vlastně znamená, že je distribuované?

Data v Deku má každý obchodník s sebou, ve svém notebooku. V práci, na cestách, s připojením k internetu i bez připojení. Když obchodník vyhledává v datech nějakou informaci, prohledává vždy svou lokální databázi. Když mu zavolá zákazník, poznámku o provedeném telefonátu uloží do svého počítače. Internetové připojení k tomu nepotřebuje. Internetové připojení zdržuje - představte si, že jste u zákazníka a potřebujete připojit k wifi. Přerušíte obchodní jednání a začnete se shánět po přihlašovacích údajích? Kolik času tím ztratíte? Nebo jste připojení přes mobilní síť, ale zjistíte, že se to neuvěřitelně vleče: "No jo, tady je slabý signál", informuje vás zákazník. Na pytel situace!

Proto má každý obchodník svou vlastní kopii dat.

Obchodníci často jezdí na delší pracovní cesty, kdy se i několik týdnů toulají světem a vedou si během své cesty různé pracovní poznámky a vše si ukládají do své lokání kopie databáze Deko.

Pokud je obchodníků více, každý obchodník má ve svém počítači mírně odlišnou kopii dat. Jeden obchodník má informace o svých kontaktech v Horní Lhotě, druhý obchodník má informace o kontaktech v Dolní Lhotě. I přesto, že jsou většinu času tyto informace oddělené, databáze obou obchodníku je jen jedna - uložená ve dvou různých počítačích. Databáze je distribuovaná - data jsou rozložená, nebo chcete-li rozprostřená na několika různých místech. Neexistuje žádné centrální místo.

Dříve nebo později se obchodníci sejdou a svá data sesynchronizují - sehrají dohromady, takže výsledkem budou dvě shodné kopie těchže dat.

Obchodníků může být i větší množství - stejně jako to funguje pro dva, bude to fungovat i pro dvacet obchodníků.

Ve firmě Hobrasoft máme svou interní databázi uloženou také na několika různých místech:

  • Na serveru - sem se zapisují různé informace z webu a databáze slouží i jako podklad pro zveřejnění informací pro zákazníky na našich webových stránkách. Všichni se synchronizujeme s touto databází.
  • Na mém pracovním počítači - většinou pracuji zde, synchronizuji několikrát denně.
  • Na mém notebooku - ten si beru na cesty, synchronizuji obvykle před výjezdem a potom.
  • Na počítači mého kolegy, na frekvenci sychronizace se zeptejte jeho.
  • Na počítači naší obchodnice, sychronizace zhruba jednou za týden.

Na každém počítači jsou trochu odlišné informace, ale vůbec to nevadí. Zatím nikdy jsem nepotřeboval informace o práci svých kolegů okamžitě - většinou mi stačí přehled před poradou jednou týdně.

Databázi máme nainstalovanou i na Linuxovém serveru a všichni synchronizujeme svá data pouze s tímto serverem. Ale není to žádné centrální místo - mít databázi na serveru má jiné výhody:

  • Je to pohodlné, server je vždy k dispozici a nikam se v rámci internetu nestěhuje
  • Nastavení všech ostatních počítačů je shodné a neměnné: místní databáze v notebooku a vzdálená databáze na serveru
  • Server je zálohovaný, zabezpečený proti ztrátě dat
  • Z dat na serveru mohou snadno čerpat i naše webové stránky
Hobrasoft s.r.o. | Kontakt